Tuesday, June 14, 2011

mencinta tak semestinye memiliki



Mencintai dan menyayangi tak semestinye akan memiliki.. Hurmm.. Saketkan bile haty da sayang dan chenta, tapi last last ta memiliki..?? Huhu.. Etu laa namenye lumrah kehidupan sebagai manusia.. Ade jugak yang memiliki, tapi ta menyayangi dan menyintai.. Lagi laa saket.. Macam macam situasi dalam dunia neyh.. Cume ade yang penah mengalami dan yang ta penah mengalami je.. Chenta sesame manusia memang takan berkekalan.. Tetapi chenta kepada Allah s.w.t. adalah chenta yang kekal abadi dan menenangkan jiwa.. Oleh itu, kita dinasihatkan supaya tidak terlalu taksub dengan chenta duniawi sesame manusia.. Kerana ianya akan melekakan dan mungken boleyh merosakkan.. 

Haty dan perasaan memang sukar untuk kite tafsir dan sukar untuk kite elakkan bile ia datang tanpa diundang.. Siapa kite untuk menidakkan perasaan sendiri.. Menyayangi dan menyintai tidak laa salah, tapi jangan terlalu taksub.. Chenta dan sayang kepada sesame manusia boleyh menyebabkan kesakitan dan menyeksa diri kalow tidak dikawal.. Bagi setiap pasangan yang berchenta, sudah pasti akan melalui saat saat indah di alam perchentaan.. Namun di kala menghadapi saat saat perpisahan, haty dan jiwa terseksa.. So, tayah laa na taksub sangat sayang dan chenta kat pakwe atau makwe kowank.. Takan kekal nye pown.. Baek kowank sayang mak ayah, lagi bagus.. Mak ayah menghargai kaseh sayang yang kite curahkan pada mereka.. Tapi kalow pakwe atau makwe, belum tentu dowank na hargai kite.. Ntah ntah dowank saje na maen maenkan kite.. Tade faedahnye pown.. Berchenta bagai nak rak, last last ta dapat pape pown..

Kalow kite sayang dan chenta kepada seseorang tuw, kite kene biarkan dia bebas memilih haluan hidup dye dan bebas tentukan pilihan dia.. Kalow kite ta menjadi pilihannye, lepaskan dia dengan haty yang ikhlas.. Kerana dia tidak ditakdirkan untuk kite.. Redha kan laa melepaskan dia.. Memang saket, tapi na wat camne.. Da memang lumrah hidup.. Kalow kite sayangkan orang tuw, kite kene lepaskan dia untuk kebahagiaan dia.. Kalow dia bahagia, kite akan turut rasa bahagia.. Etu laa chenta yang sebenar.. Redha akan ketentuan Nya.. Pasti ada yang terbaek untuk diri kite.. Etu bermakna chenta dan sayang ta semestinye akan memiliki.. Melepaskan juga adalah bererti chenta dan sayang yang ikhlas..

So, kalow kowank ade mengalami situasi macam neyh.. Kowank redha kan jelaa.. Anggap laa yang kowank memang bukan untuk dia, dan dia bukan untuk kowank.. Dengan itu, haty akan tenang.. Dekatkan diri pada Allah.. Melihat insan yang disayangi dan dicintai bahagia, akan membuatkan kite turut bahagia.. InsyaAllah..

Sekian, Wassalam..
Terima Kaseh kerana membaca..

6 comments:

leyadarlybutterfly said...

kadang kadang bila kita sdg bercinta, xsemestinya dia sudah jd milik kita..kita hanya mampu berusaha dan berdoa agar dpt memilikkinya.. tp sekiranya insan yg kita cinta tidak dapat dimiliki, bermakna mungkin dia bukan milik kita..kerana mungkin kita akan memiliki insan yg lebih baik drpdnya.. :)

Rozana Mohd Zin said...

sedih bila baca.. huhu.. tak tau la nape. btway, nasihat yg sangat - sangat bagus! terima kaseh ea.. hope die bahagia bersama insan baru.. suka sangat statement, "kalau sayangkan some1, lepaskan die.." huhu..

memang kita hanya mampu merancang, tp, Allah jua yg tentukan segala2nya.. bercinta lama - lama bukan jaminan akan ke akhir hayat.. kan dear?

wahai hatiku, semoga terus bersabar dan tabah.. =)

♥ CiK KuRa-KuRa ♥ said...

ayat cdey sgt nie mek...

Adei Suhaili said...

mencintai org yg xAKAN dimiliki @ dibalasi umpama bejalan d bumi, langit sntiasa djunjungi..xakan kecewa krn itulah lumrah manusia d duna..

Unknown said...

pasal cinta tak semestinya memiliki lah buat salwa tak nak bercinta lagi.
:')

http://salwaismail.blogspot.com

Ibu Ammar said...

aku selalu percaya setiap hubungan yang gagal bermakna Allah akan kurniakan aku hubungan yang lebih baik InsyaAllah