Friday, June 24, 2011

Handsome & Chanteq Bukan Boleyh Makan Pown


Assalamualaikum..
Selamat Pagi..



Di pagi yang cerah dan nyaman ini, semoga kite sumer diberkati dan senyum selalu hendaknya.. Amin.. Ini entry aku yang kedua untuk hari ini rasenye.. Almaklum laa, aku kan tokey anggur berjaya.. Memang laa 25Jam boleyh hadap lappy sambil un9 ape yang patot.. Setiap hari aku un9.. Bukak mate je hadap lappy.. Lappy aku sejak aku balek neyh, ta penah lagi aku 'shut down'.. Aku juz bagi dye 'sleep' je.. Cam aku.. Haha.. Jangan meletop suda laa lappy ku sayunk.. Huhu..

Otak aku da tataw da na pk untuk wat entry pasal ape.. Sudahnye terlintas d pikiran sal Lelaki yang Handsome dan Wanita yang Chanteq.. Ini gara gara aku tengok gambar pompuan chanteq dan lelaki yang handsome.. Nampak sangat laa yang aku neyh memang tade keje langsong kalow da sampai tahap tengok gamabar gambar owank.. Haha..

Berbalek pada tajuk entry aku kat atas tuwh.. Handsome dan Chanteq.. Mesti punyer laa Lelaki akan na pompuan yang chanteq chanteq dan howt.. Pompuan pulak mesti laa nak yang handsome.. Tapi ape yang ade pada handsome dan chanteq..?? Penah kowank pk.. Etu sumer juz luaran dowank je.. Dalaman kowank tataw lagik cam mana.. Tu laa namenye manusia kan.. Pandang luaran lebih dari menilai dalaman seseorang.. Handsome bukan boleyh makan pown.. Na topup pown ta boleyh.. Kalow handsome tu boleyh swipe untuk shopping pown kire ok laa kan.. Tapi handsome tu hanya laa gambaran dan pandangan luaran je.. Jangan laa kowank taksub sangat na cari pakwe yang handsome handsome.. Sebab kebanyakan lelaki yang handsome neyh, pangai 'FAILED'.. Besenye laki yang handsome akan gune kelebihan rupe yang dowank ade, untuk pikat pompuan.. Ade yang makan duet pompuan ag.. Laki handsome neyh kebanyakannye playboy.. Same laa jugak ngan pompuan yang chanteq.. Rupe lawa meletop babe, tapi pangai 'FAILED'.. 

Kesimpulannye, cari laa yang sederhana saje.. Setakat sejuk mata dan haty memandang.. Baek, tinggi budi bahasa, dan segalanya yang baek dan dalam kadar sederhana sahaja dari segi rupe.. Yang penting cari laa yang beragama.. Kerana apabila seseorang etu menjaga solat sebagai tiang agamanya, maka berkat laa idup nanti.. InsyaAllah.. Cari laa insan yang bersederhana dari segi idupnya.. Latar belakang keluarga yang baek baek.. Senang kate daripada keturunan yang baek baek laa kan.. Pastu yang boleyh buat kowank senang haty bile bersamanye.. Bile kowank na pilih berdasarkan rupe, memang susah laa na dapat yang baek baek.. Sebab dowank ade rupe yang lebih, so dowank neyh cam berlagak cket.. Kadang kadang ta reti na kage haty dan perasaan owank len.. Kerana rupe yang handsome dan chanteq jugak laa kadang kadang akan menyebabkan tercetusnya pergaduhan dan perselisihan faham antara satu sama lain.. 


Ciri ciri penting yang kowank kene nilai tentang diri seseorang tu berdasarkan :




Ciri ciri Utama Calon Isteri Menurut Islam


1. Beriman dan solehah
(berpegang teguh pada agama)
2. Elok rupa paras supaya tenang mata memandang
3. Memiliki akhlak terpuji
4. Subur supaya boleh melahirkan zuriat soleh dan solehah yang ramai
5. Masih dara
6. Keturunan baek baek untuk melahirkan generasi yang bertaqwa
7. Daripada keluarga yang sederhana (qana'ah), bukan pentingkan kebendaan
8. Bukan kaum kerabat atau saudara terdekat kerana boleh menjejaskan kesuburan




Ciri ciri Calon Suami Menurut Islam


1. Berilmu dan bertaqwa
2. Bertanggungjawab supaya dapat memimpin keluarga
3. Memiliki akhlah terpuji
4. Mempunyai pengetahuan ilmu agama supaya dapat membimbing isteri
5. Sekufu atau serasi mengikut pandangan Islam dan pandangan masyarakat serta umum


Kesimpulannya, kowank cari laa pakwe atau makwe yang bakal kowank kawen nanti berdasarkan pada ciri ciri kat atas tuwh.. InsyaAllah kowank akan bahagia.. Jangan kowank cari yang rupe handsome atau chanteq sebagai ciri utama.. Sebab etu belom tentu akan menyenangkan haty kowank.. Silap silap boleyh wat otak kowank serabot ag ade laa.. So, rupe memang ta penting.. Yang penting haty dan pegangan agamanya.. Arap kowank dapat menilai yang mana permata dan yang mana kaca.. Sekian saje perkongsian untuk kali ini.. Terima kaseh kerana sudi membace.. Sekian.. Wassalam..

No comments: